Je ziet bij mensen hun persoonlijkheid naar boven komen, zo mooi

Zorghub biedt mensen in de bijstand een betaalde baan binnen zorgorganisaties. Ze voeren ondersteunende taken uit, zodat zorgprofessionals zich kunnen richten op de zorgtaken. “Het is echt een win-win-win situatie,” vertelt Vera de Graaff, jobcoach bij ZorgHub.

Soms staat Vera echt even te kijken. Zoals bij een van de vrouwen een tijd geleden. Tijdens het kennismakingsgesprek en de trainingsmaand was zij heel stil geweest. “Ze durfde niet goed ruimte in te nemen, alsof ze bang was om het te verpesten,” vertelt Vera. Na haar zwangerschapsverlof ging ze weer bij de vrouw langs, die bij een zorginstelling was gaan werken. Ze wist niet wat ze zag. “Het was een compleet ander mens. Ze was assertief taken aan het oppakken, had ideeën, was sociaal, durfde zich uit te spreken. Ze was echt opgebloeid.”

Het is een van de succesverhalen van ZorgHub. Jobcoaches zoals Vera ondersteunen mensen in de bijstand die graag in de zorg willen werken. Zij doet dit werk nu twee jaar. “Ik werkte daarvoor tien jaar in de horeca. Wat dat betreft kan ik me wel identificeren met onze cliënten: ik weet ook wat het is om een nieuwe stap te maken!”

Het contact met cliënten begint met een kennismakingsgesprek. “We kijken: wie ben jij, waar liggen je kwaliteiten, pas je in de zorg? Maar ook: zijn er wellicht drempels in de privésfeer die aandacht nodig hebben voor je aan de slag kan?” De kunst is om iemand te leren kennen, zegt Vera. “Sommige mensen laten zich niet zo snel zien, bij hen moet je echt vertrouwen winnen. Pas als we een beetje weten wie iemand is, kunnen we de beste match maken met een zorginstelling.”

Voorbereidingsmaand
In een klasje van ongeveer tien mensen krijgen ze een maand trainingen. Vera: “Denk aan een HACCP-training – over hygiëne in de keuken – en een assertiviteitstraining. Tijdens meeloopdagen kunnen ze voelen: is de zorg echt iets voor mij? Het is een dynamische branche, je moet wel tegen die prikkels kunnen. Als zowel de medewerker als de zorginstelling een goed gevoel hebben, tekenen ze een contract voor zeven maanden.”

De medewerkers gaan aan de slag als ondersteuner en doen een mix aan huishoudelijke taken en activiteiten met cliënten. “Het zorgpersoneel heeft het tegenwoordig zo druk dat ze niet meer toekomen aan een wandelingetje of een spelletje met bewoners. Dat onze cliënten aan de slag gaan, levert echt een win-win-win-situatie op. Zij doen mee aan de maatschappij, verdienen hun eigen geld. Zorgmedewerkers worden ontlast. En bewoners krijgen meer aandacht.”

Kans
Deze mensen verdienen een kans, vindt Vera. “Het is hard werken voor ze, maar dan zie je hun persoonlijkheid naar boven komen.” Ze vindt het een hele mooie baan. “Mensen leren kennen, puzzelen waar iemands talent ligt, wat voor drempels we moeten nemen. Het leukste is als ik langsga bij een cliënt op het werk en ik hoor: ‘Hé, wat doe jij hier?’ Dat alles op rolletjes loop.”